Just nu är jag involverad i följande forsknings- och utvecklingsprojekt:
2020-2022
LEVA LEKA LÄRA - ett projekt om småbarnspedagogik, hållbarhet, naturkontakt och resiliens. Det här projektet är en del av mitt arbete som projektforskare vid Åbo Akademi.
2019-
SUSTAINABILE EARLY CHILDHOOD EDUATION AND CARE är ett projekt som jag gör tillsammans med min kollega PeD Satu Valkonen vid Helsingfors Universitet. Tillsammans arbetar vi med ett verktyg för att stöda kollegialt lärande och professionell utveckling hos personalen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Verktyget PROSUS har piloterats på svenska och finska och kommer att publiceras digitalt för allmänt bruk hösten 2020.
2018-2020
SUSTE - Sustainabe Stories (on multimodal storytelling and sustainability in Early Childhood Education and Care) är ett forskningsprojekt som stöds av Svenska Kulturfonden. Syftet är att utforska hur berättande i olika former (genom t.ex. slöjd, drama, musik, konst, högläsning, skapande eller bilder) kan bidra till att utveckla blivande och yrkesverksamma lärares kompetens att arbeta med hållbarhetsfrågor med barn under skolåldern. I det här projektet samarbetar jag med docent Hannah Kaihovirta och docent Lili-Ann Wolff. Mer om det här projektet kan du läsa på webbplatsen och bloggen.
2020-2022
LEVA LEKA LÄRA - ett projekt om småbarnspedagogik, hållbarhet, naturkontakt och resiliens. Det här projektet är en del av mitt arbete som projektforskare vid Åbo Akademi.
2019-
SUSTAINABILE EARLY CHILDHOOD EDUATION AND CARE är ett projekt som jag gör tillsammans med min kollega PeD Satu Valkonen vid Helsingfors Universitet. Tillsammans arbetar vi med ett verktyg för att stöda kollegialt lärande och professionell utveckling hos personalen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Verktyget PROSUS har piloterats på svenska och finska och kommer att publiceras digitalt för allmänt bruk hösten 2020.
2018-2020
SUSTE - Sustainabe Stories (on multimodal storytelling and sustainability in Early Childhood Education and Care) är ett forskningsprojekt som stöds av Svenska Kulturfonden. Syftet är att utforska hur berättande i olika former (genom t.ex. slöjd, drama, musik, konst, högläsning, skapande eller bilder) kan bidra till att utveckla blivande och yrkesverksamma lärares kompetens att arbeta med hållbarhetsfrågor med barn under skolåldern. I det här projektet samarbetar jag med docent Hannah Kaihovirta och docent Lili-Ann Wolff. Mer om det här projektet kan du läsa på webbplatsen och bloggen.